Nog even Puerto Lopez...op weg naar de school - Reisverslag uit Puerto López, Ecuador van Serge, Josette, Jet en Suus Bierhuizen - WaarBenJij.nu Nog even Puerto Lopez...op weg naar de school - Reisverslag uit Puerto López, Ecuador van Serge, Josette, Jet en Suus Bierhuizen - WaarBenJij.nu

Nog even Puerto Lopez...op weg naar de school

Door: Serge Bierhuizen

Blijf op de hoogte en volg Serge, Josette, Jet en Suus

22 Februari 2012 | Ecuador, Puerto López

Kort verslag: De meiden konden toch van een zwembad gebruik maken, mama en papa zijn hiervoor wel afgelegd. Druk maar gezellig Carnavalsweekend geweest in Puerto Lopez. Naar de kleine Galapagos geweest, het 1,5 uur varen verderop gelegen Isla de La Plata. Waar je o.a. De 'smurfenvoeten vogels' (Blauwvoetgent) aan zou kunnen raken. In een naar rotte eieren stinkend zwavelmeer gezwommen, gelegen in het nationaal park Machalila. Vandaag zouden wij naar het strand van Los frailes gaan maar het regent maar door op het moment. Morgen gaan we naar Guayaquil. Verblijven daar 2 nachten en bezoeken op vrijdag de school van Fernanda en Kasper. Een verslag op zich waard...
DE FOTO'S VAN 18/21 FEBRUARI: https://picasaweb.google.com/110525934099366067838/182122012?authkey=Gv1sRgCLPd35X_sf-GigE&feat=email#

Zaterdag 18 februari – woensdag 22 februari

Langer verslag:
Een fout is er om goed te maken. En zo heb ik geinformeerd bij het complexje naast ons of wij gebruik mochten maken van het zwembad. 9 huisjes staan er in vrij nieuwe staat rondom 2 baden. Voor 2 Dollar p.p. mochten wij zwemmen.
Want ja die meiden willen met deze temperaturen en sfeer een zwembad. Papa en mama boeken voor zichzelf ook geen AA-kliniek als vakantie...
De meiden waren helemaal blij met deze verrassing en genoten ervan. We dronken nog een biertje en wilden gaan afrekenen. De 8 hadden wij al betaald. Voor de 2 biertjes moesten wij 1,50 per stuk betalen. We legden 10 Dollar neer en kregen te horen dat ze geen wisselgeld hadden...toch vreemd als je net 8 Dollar gepast betaald hebt voor het zwemmen??
Een Panamees gezin vroeg wat er aan de hand was, om ons wat te helpen. “1,50 Dollar voor het bier? Die is 1 Dollar hier! En je had geen geld hoeven te betalen voor het zwemmen want als je voor 10 Dollar eten/drinken gekocht had was het gratis”.
Geduld is een schone zaak maar het moet wel opschieten (is een eigen gezegde...) dus weer later kregen wij een hand vol munten terug. Ik heb ze niet direct nageteld maar ja omdat je voelt dat je genept wordt doe je het toch en ja....0,50 te kort... je zal denken zeik niet maar er komen meer van dit soort zaakjes voor. Kasper heeft ons met het verblijf in Guayaquil waar we vanaf 23 februari zitten ook geholpen. Hij vond de prijs te hoog en heeft contact gezocht met het hostal. Die Europeanen kunnen we wel wat extra aftroggelen was vast de gedachten.. Degene die mij op de voetbalvelden van Soccer Boys en omgeving een paar jaar rugdekking gaf deed dat nu aan de andere kant van de wereld op een andere manier en stak daar een stokje voor.
En ter vergelijking: is onze kamerprijs in Villa le Monde hoger voor b.v. een Amerikaan?

Wisselen is een probleem, dat is in landen zoals Ecuador overal hetzelfde dat weten we maar ja, de bank spuigt die biljetten uit. In een bar wat drinken en met 20 Dollar betalen levert problemen op. Een paar keer hebben we gezien dat iemand een 'supermarkt' in rent en met een fles cola of iets anders terugkomt om aan wisselgeld te komen.

CARNAVAL IN PUERTO LOPEZ- Het was al gezellig met die Zuid-Amerikaanse muziek op het strand in de diverse tropische barretjes. Maar het weekend van 18 februari werd het ook echt een stuk drukker en nog gezelliger!
Een vrijmarkt, dat is wellicht de beste benaming zoals het gehele leven hier in elkaar zit. Meesterlijk vond ik de actie (en bij later 'onderzoek' zagen wij er meer) van een man die (ongekoelde...) vleesspiezen ging verkopen en de elektriciteit middels een draadje uit de lantaarnpaal aftapte. Wij zaten op een terras en zagen hoe deze 'elektricien' het met enig kunst en vliegwerk het voor elkaar kreeg. De voorbij lopende politie groeten hij ook nog even vriendelijk tijdens zijn knutselwerk. Geweldig!

NAAR DE KLEINE GALAPAGOS- Zondag 19 februari gingen wij met een boot vol Ecuadorianen op weg naar `Zilver eiland'. Isla de Plata is een onderdeel van het nationaal park Machalila. Dit park herbergt op het vasteland een aantal verschillende, originele wouden. Nevel en regenwoud. Dit naast fraaie stranden als Los Frailles en dus o.a. het eiland de la Plata. De tocht duurt 1,5 uur en je waant je een beetje op de Galapagos eilanden.
Deze eilandengroep ligt echter op 1000km van het vaste land en qua antree 10x duurder. De vogels zoals de blauwvoetgent komen ook hier voor en zijn net als op grote broer benaderbaar. Het laatste is wellicht het meest kenmerkende van de dieren van beide natuurgebieden. Je kunt gewoon naast een vogel gaan zitten en deze kijkt je alleen een beetje aan.
10 jaar geleden zijn Josette en ik op de Galapagos geweest en dat was in alle opzichten een vakantie in een vakantie. Een vlucht erheen, een soort cruise rond de verschillende eilanden, zwemmen tussen de zeeleeuwen, naast vogels staan/zitten en genieten van de diversiteit van de verschillende eilanden. Isla de la Plata is niet zo uitgebreid maar wel mooi en leuk om mee te maken. De kids vonden de wandeling in de flinke hitte (precies die dag was het helemaal helder!) het minste maar dat je zo dicht bij een vogel met van die smurfenvoeten kan komen, dat is wel bijzonder!! (overigens de meeste op de foto's zijn jonkies van 4 maanden oud en deze hebben nog geen blauwe voeten)
ZIE FILMPJE VAN EEN VOLWASSEN EN EEN BABY BLAUWVOETGENT: http://www.youtube.com/watch?v=v1S-SRS3iT4&feature=youtu.be

Op het moment dat wij er waren was het eiland zeer groen door de regentijd. De hitte is overigens wel meer dan de andere helft van het jaar. Je ziet, mede door de bedekking van al het groen op het eiland niet veel vogels gewoon op de grond zitten. Het zijn vaak jonkies die de hoger gelegen gebieden nemen om te wachten op de ouders wanneer deze terug komen met vis. In de broed periode zit het gehele eiland vol met vogels.

Als afsluiter hebben we nog gesnorkeld. Althans ik, Jet kreeg een reddingsvest en boei om en dobberde ook wat in het water met een zeer aangename temperatuur en genoot van de vissen met vele kleuren. Het koraal rondom het eiland is niet gekleurd en maakt dat er redelijk weinig onderwater te zien is.

Ook de 1,5 uur terug ging prima met de kids en wij genoten in Puerto Lopez nog wat van de carnavals drukte op en rond het strand. Waar muziek uit kon komen kwam muziek uit...
ZIE DIT STREETVIEW FILMPJE: http://www.youtube.com/watch?v=JU2EFNhzTkw&feature=youtu.be

NAAR AGUA BLANCHA-Rotte eieren daar ruikt Agua Blancha naar. Een meertje in nationaal park Machalila. In totaal zo'n 10km van ons hotel. Een 'Tuktuk' (Camionetas) bracht ons erheen en haalde ons weer op. Vanaf een museumpje over de oude beschaving: Manteno, (500 v C. t/m 1500 n C.) kun je naar het meertje lopen. Veel mensen smeren zich in met de modder uit het zwart kleurige meer (Agua Blancha??) en de meiden vonden al die 'zwartkleurige mensen' toch wel vreemd...
De temperatuur is prima en buiten de geur ook verfrissend. Of ik er een mooie huid van heb gekregen betwijfel ik. In ieder geval zijn wij een paar kettinkjes armer omdat wij vergeten waren om deze af te doen in dit zwavelmeer. Zwavel en zilver blijkt geen goede combinatie...de kettinkjes zijn nu zwart...
FILMPJE MACHALILA NAT. PARK: http://www.youtube.com/watch?v=fbxz4tjq7UE&feature=youtu.be

Na dit uitstapje hebben wij ons in het nog steeds Carnavals drukte en ontwrichte Puerto Lopez af laten zetten. Gezellig en de meiden hebben nog wat gespeeld met andere kindjes. Met zonsondergang het strand bij ons hotel opgezocht en daar een wijntje en een Fanta genomen.
Weer heerlijk gegeten in het hotel en weer vroeg naar bed.
ZIE DIT BEACHVIEW FILMPJE: http://www.youtube.com/watch?v=bQVxmejU53s&feature=youtu.be

Op dinsdag 21/2 een nog luiere dag gehad dan de andere dagen. Beetje strand, naar Puerto Lopez daar gemerkt dat de carnavals drukte over begin te raken. Spelletje gedaan, wijntje, biertje....relaxt. De meiden vonden het golfje duiken helemaal geweldig.

Vandaag dus even wachten tot het droog wordt om wellicht toch naar de prachtige stranden van Los Frailes te gaan. 1 of meerdere kleine wandelingetjes daar te doen en dan een gezellige week in een fraaie omgeving afsluiten om morgen een rit van 3,5 uur naar Guayaquil te aanvaarden. Vrijdag staat dus de dag in het teken van de school van Fernanda en Kasper. Wij en zeker de meiden zijn erg benieuwd!!!

Groetjes, Serge en fampie

• 22 Februari 2012 - 15:32

Nathalie:

Gaaf luitjes! Wat een fun om zo met jullie "mee te reizen" in den vreemde. Goede reis verder!

• 22 Februari 2012 - 18:11

Gé En Hanny:

We volgen jullie reis.Leuk wat jullie allemaal doen.Veel plezier nog.groetjes

• 22 Februari 2012 - 18:55

Martin, Mees En Els:

Leuk om jullie verhalen weer te lezen en foto's te zien. We hopen gauw eens langs te komen om alle verhalen live te horen. En nu met een lekker Choufke erbij! ;-). Veel plezier nog!