Tasmanie 23/01/2011 - Reisverslag uit Launceston, Australië van Serge, Josette, Jet en Suus Bierhuizen - WaarBenJij.nu Tasmanie 23/01/2011 - Reisverslag uit Launceston, Australië van Serge, Josette, Jet en Suus Bierhuizen - WaarBenJij.nu

Tasmanie 23/01/2011

Door: Fampie Bierhuizen

Blijf op de hoogte en volg Serge, Josette, Jet en Suus

23 Januari 2011 | Australië, Launceston

Melbourne-Tasmanie: Swansea-Freycinet National Park-Bicheno-Nat park MT William

“Hallo, kun je de deur niet open houden!”, “Zijn alle 'pinquins' met vakantie hier?”, “Wat denk je ervan maat, me tassen moeten naar boven, moet ik die zelf dragen of zo?!” We komen aan in een Melbourne's hostel en voorgaande zouden gedachten kunnen zijn na de 2 weken hiervoor. Geen elegante Aziatische dames achter de balie maar een jongeman met een piercing door zijn lip en haar die in elke storm nog omhoog zou blijven staan van de middelen die erin zitten.

“Joepie een stapelbed!” Jet voelt zich ook gelijk thuis. Na bijna gestruikeld te zijn over allemaal, jongere mensen dan ons, die op kussens op de grond een film lagen te kijken. En met de mond open ons aankeken omdat wij kinderen bij ons hebben en veel van hun nog de plakstrips van de luiers op hun lijf.
Wij kwamen aan in onze kamer. En de verschillen met de vorige op Penang konden niet groter...hahaha. 2 stapelbedden en veel meer paste er ook niet in. Alles eerst zelf opmaken. We zijn weer terug waar wij vaak in verbleven, hostels.

Melbourne (10 uur verder in tijd dan Ned./Bel.) is weer fraaier geworden. De 4e keer dat wij er aan komen, 7 jaar geleden voor het laatst. Niet alleen meer gebouwen erbij maar ook een heel 'plein', Federation square. Futuristisch winkelcentrum, theaters en veel horeca. O.a. Aan de rivier de Yarra waar ze ala Utrecht tentjes op een beneden plateau aan het water hebben. Erg mooi allemaal!

Heerlijk wat gewandeld door de stad met vaak een zonnetje op een drukke zondag. Niet gek want de volgende dag (17e) ging de Australian open beginnen, was een test match Cricket in een voor ons nieuw stadion. 100.000 mensen (!!) kunnen erin om naar deze voor ons toch onbekende sport te kijken.

Ook hebben wij onze pub weer terug gevonden die wij gelijk de dames moesten laten zien. Elephant and Wheelbarrow is een English Pub met goed eten en een gemoedelijke sfeer. We praten nog wat met 2 mannen uit Sydney die er zijn voor het tennis en gaan daarna naar bed. Om 9.30 uur sliepen wij allemaal. Het was een nachtvlucht vanuit Maleisie geweest en waren allemaal brak.

De volgende dag (maandag 17 jan.) zou behoorlijk in de soep vallen. De meiden hebben we wat laten slapen en gewacht tot ze wakker werden. Dat was uiteindelijk 11.00 uur.
De grote en leuke Victoria market bleek, na aankomst, op maandag gesloten....
Suus had nog steeds last van de kuch aanvallen. De vorige dag was zij al 1x over haar nek gegaan met zo'n bui. Nu kwam het weer en leek het heviger. Na gemerkt te hebben dat het erger werd hebben wij een dokter opgezocht. Het uitje naar het strand van St. Kilda kon hierdoor voor de meiden niet doorgaan.
De dokter zei niks te kunnen doen, rusten was het enige. In Belgie geven ze je een doos medicijnen waar je een hele dierentuin mee om kan leggen, hier helemaal niks...
Als ze zo'n bui kreeg moesten we maar wat frisdrank geven, dat zou helpen, kinderen onder 2 geven ze niks hiervoor. Het braken is daarna nog 1x gebeurt en ze heeft veel geslapen.

In de wijk Fitzroy gelopen niet ver van ons hostel en een favoriete wijk wat gedronken en gegeten (een wijk met veel lounge zaakjes en grappige eettentjes) En tip voor een voor ons nieuwe zaak (zat er 7 jaar geleden nog niet) was het futuristisch Little Creatures.

Tasmanie: Op dinsdag de 18e gevlogen van Melbourne naar Hobart (Tasmanie), de 5 kwartier was zo voorbij maar Jet had nog wel een leuke opmerking bij wat behoorlijke turbulentie “Als die piloot zijn stuur maar goed vast houdt”...

Camper opgehaald bij een aantal stressvolle Tassies. Gereden naar Swansea. 130 km noord-oostelijk aan de kust van het eiland Tasmanie welke 1,5 x groter is dan Nederland. Camping aan het strand maar liggen op het zand gaat niet met dit weer. Nog geen 20 graden en veel bewolking.

In het echte Ozzie plaatsje Richmond boodschappen ingeslagen. Vaak houten gebouwen met een soort golfplaten erop. Laagbouw met slechts 2 verdiepingen.
Nogmaals gemerkt dat Australie flink duurder is geworden voor ons in de afgelopen 7 jaar. In 2000, toen wij voor de 1e x gingen was alles goedkoper, in 2003 bijna gelijk, nu echt bijna alles duurder. Ons budget moeten we zeer waarschijnlijk wat bijstellen...

Op woensdag de 19e naar nationaal park Freycinet gereden. 3 fraaie wandelingen gemaakt. Korte en goed te doen met de kleintjes. Wineglass bay lookout was werkelijk fantastisch! Strak blauwe zee en wit strand met rotsen en beboste hellingen op een paar honderd meter onder je. Gekozen tot 1 van de 10 mooiste stranden ter wereld door National Geographic, wij geloven het en genoten met volle teugen! Jet zei bovenop die heuvel met prachtig weer”Ik vind vooral de rotsen (Serge: waar ze op mocht klimmen) het mooist”. In Rome liep ze eens met steentjes te gooien in een plas terwijl wij kweilend langs de vele keizerspaleizen liepen midden in de stad...niks kwalijk nemend maar als ze dit over 20 jaar leest...
Tijdens de laatste wandeling wallaby's gezien. Deze kleinste soort kangeroes kwamen wij later op onze campsite in het nat. park te Friendly beaches vlak voor de camper weer tegen. Suus en Jet helemaal in extase achterlatend!
Basic camp gehad dus midden in de natuur tegen het strand aan van Freycinet nat. park. Veel wallaby's rondom de camper en we hadden (het mag niet maar ja) voor het lokken wat overgebleven pasta neergelegd vlakbij de camper en jawel toen kwamen 's avonds laat de possums! Dit is als je ze ziet een erg uit de kluiten gegroeide rat. Jet heeft ze alleen niet gezien, kon namelijk haar ogen niet langer meer open houden...

Donderdag de 20e en vrijdag de 21e relaxte dagen gehad in het toeristische plaatsje Bicheno. De slechts 25km vanuit het national park met 10km over onverhard afgelegd na een prachtige zonsopgang op het strand.
Koffie gedronken, boodschappen en was gedaan, e-mail checken (veel boekingen!), pinquin tour gehad op de vrijdag avond (kids vonden het helemaal geweldig!! wij ook uiteraard...Helaas geen foto's, mocht niet), wandelingetjes (o.a. in Douglas-Apsley net park), wat gedronken op een zonnig terras en 's avonds BBQ gedaan tussen de Ozzie's waarbij regelmatig hun mond open viel dat wij meer van Australie gezien hadden in de 3x op hun continent dan zij...
Was een goeie keuze, Suus is nu helemaal weer de oude en wij hebben alles (was en internet) voor elkaar.

Op zaterdag 22/1 vroeg gaan rijden (6.30 uur). En konden hierdoor de meiden achterin nog wat laten slapen en wij hadden dan al de nodige kilometers gemaakt. Het is 75km richting St. Helens en gingen via Gladstone verder in het noorden over 14km gravelroad naar national park Mount William. Hoe dat verder afliep vertellen wij later...

Nu zijn we door het midden van het eiland op weg richting Craddle mountain nat park. 1 nacht aldaar en dan naar Strahan aan de westkust.

Hoi hoi, Ser en de meiden

• 23 Januari 2011 - 09:32

Erwin:

Fijn dat alles weer ok is met Suus. Leuk dat jullie zo genieten met elkaar. Hier is alles goed. Pa en ma hobelen aan. Ik ga ff nie skieen want die ouwe lul heeft weer eens een spier gescheurd (hamstrings). Verder gaat hier ook alles z'n gangetje....geen bijzonderheden.

Groetjes

• 23 Januari 2011 - 09:37

M&M&G:

Lekker allemaal hoor!
    Hier weinig bijzonderheden. Feyenoord verloren van de Graafschap thuis of is dat al niet bijzonder meer... Eerste week In Bergen op Zoom goed bevallen. Geen bijzonderheden van Pa en Ma.
    Veel Plezier nog! Groetjes M&M&G

• 23 Januari 2011 - 10:15

Ruud:

Klinkt allemaal heel leuk , geniet er maar van

• 23 Januari 2011 - 10:30

Marja:

Heerlijk die verhalen, ik maak gewoon 'even' tijd. Jammer dat Suus niet zo lekker was, maar kinderen herstellen vaak snel. Geniet van deze geweldige reis, tot ziens, Knuffel voor de meiden, Marja

• 23 Januari 2011 - 13:13

Diny En Ton:

Fantastisch dat jullie het zo geweldig hebben en dat de meiden ook genieten.
    Wij zijn net terug van Sjoukje en Peter en hebben het erg leuk gehad.
    Esther iets minder, afgelopen maandag pols goed gekneusd dus kon niet meer snowborden.Ser en de meiden geniet er nog lekker van.
    Hartelijke groeten.

• 23 Januari 2011 - 15:18

Irma:

Jullie maken het ons wel heel gemakkelijk om te gaangeniten over 2 weken!
    Wat klinkt dit allemaal heerlijk........!!!
    Hartelijke groet
    van ons Irma & Irene

• 23 Januari 2011 - 16:44

Martin & Els:

Klinkt als een mega goed begin down under! Wat heerlijk. We blijven jullie volgen, enjoy de komende dagen! :-)

• 23 Januari 2011 - 18:18

Erlin & Nicola:

We genieten van jullie verslagen, soms een beetje jaloers, nu dus zelf ook aan het plannen, al is het maar een weekje... Hier alles rustig, na de wateroverlast van afgelopen weken, wel een beetje sneeuw & een beetje nachtvorst.....
    Geniet er van!

• 23 Januari 2011 - 18:51

Bramsnor:

Geweldig weer om te lezen, laat staan om mee te maken. Geniet er van, en denk af en toe aan die werkende sloebers in het koude Holland.
    Belachelijk dat je geen foto's mocht maken, politie moet er naar kijken.Hi!
    Mocht je een echt Australisch foto tijdschrift tegen komen...... Groeten, have fun. Bramsnor

• 24 Januari 2011 - 11:19

Pa&Ma:

Het is weer hardstikke leuk om hier in Swakopmund jullie reis en uiteraard belevenissen te volgen het is net als bij ons genieten en genieten geweldig
    Ma is nog op de boot naar de dolfijnen en ik ben net terug van Quad biken wat een lol zeg geweldig
    Nou de groetjes allemaal en voor de meiden een extra dikke kus tot de volgende keer daaaaaaaag

• 24 Januari 2011 - 20:02

Lieuwe & Marjanne :

Dag lieve schatten,

Fijn dat Suus weer opgeknapt is! Leuk verhaal weer om te lezen, de foto's van de zonsondergang zijn echt om bij weg te smelten, prachtig echt super romantisch!

Geniet er lekker van XXXXX